Doorverwijzen

Ding dong! Daar ging de bel 2 weken terug terwijl ik net een berichtje via LinkedIn aan het inspreken was. Even berichtje afmaken (kan toch maar 1 minuut) en toen snel open gedaan en daar stond een bezorger met een bos bloemen.

Voor mij? vroeg ik nog. Ja voor Anoek zei hij. En hey, that’s me 😉 Was het voor mijn verjaardag alvast, of omdat ik corona had (allemaal die week)? Nee, niets van dat alles. Het was een bedankje van mijn virtueel assistent omdat ik een oud klant van mij naar haar doorverwezen heb. Superleuk! 

Zo helpen we elkaar.

Mijn fietskratje was door 1 van de februaristormen van m’n fiets gevallen en zat nu houtje touwtje vast aan mijn roze fiets en dat hobbelde nogal als ik fietste dus het was de hoogste tijd voor een degelijke oplossing.

Heeft u misschien ook nog andere tiewraps? vroeg ik vervolgens aan een medewerker van de eerste etage.

Ik zag wel 1 verpakking liggen maar die had alleen hele bonte varianten maar ik zocht ‘gewoon’ de simpele zwarte variant die weg zouden vallen tegen mijn zwarte fietskrat.

“Zwarte taai-reppies*? Nee helaas mevrouw, die hebben wij niet.”

Oke, zei ik, toch bedankt, dan ga ik wel langs de Gamma.

‘Nee dat hoeft niet mevrouw, waarschijnlijk hebben ze ze ook wel bij de Action.”

Zomaar gratis gekregen, een verwijzing naar een andere winkel, een concullega kan je ook wel zeggen.

Hartstikke fijn want in dit geval was die desbetreffende winkel veel dichterbij voor mij dan de Gamma.

Super aardig vond ik het van deze man dat hij me die tip gaf.

Zo kan het dus gaan als je boodschappen haalt maar ook zakelijk kan het zo gaan.

Een tijdje geleden werd ik gebeld door een journalist van de Telegraaf met de vraag of ik tips wilde geven voor werkzoekenden op LinkedIn. Natuurlijk kon ik die wel geven maar werkzoekenden zijn niet mijn doelgroep en ik ken een LinkedIn specialist op dit gebied en dus noemde ik haar naam.

Hartstikke leuk, ik appte haar dat ik haar naam doorgegeven had en zij belde me 5 minuten later al op om me te bedanken voor de doorverwijzing. Een paar dagen later stond zij met naam en tips in de Telegraaf, mooie publiciteit.

Zo help je elkaar.

Misschien denk je wel: maar Anoek dat was toch ook leuk als jouw naam daar had gestaan? Ja tuurlijk maar ik ben geen specialist voor werkzoekenden en dus past mijn naam daar niet vond ik. Mijn tijd komt nog wel, ik heb de journalist uiteraard verteld dat hij me altijd mag bellen met LinkedIn vragen voor ondernemers of mkb-ers 🙂

Bovendien geloof ik er in dat het zich altijd wel weer loont om te geven.

Anyway, wat wil ik je meegeven vandaag?

Help elkaar, verwijs mensen door binnen je netwerk. Je zult zien dat het andersom ook meer gaat gebeuren, dat mensen jouw naam doorgeven binnen hun netwerk. Als jij bij je netwerk ’top of mind’ bent, denken zij sneller aan jou en geven ze jouw naam door.

Zelf krijg ik ook vaak leads of zelfs gelijk nieuwe klanten die doorverwezen zijn door mensen uit mijn netwerk, superfijn.

Misschien wel door jou, dankjewel daarvoor!

Ik ben daar altijd heel blij mee en beloon de ‘doorverwijzer’ dan ook, ik heb er zelfs een affiliate programma** voor.

En andersom vind ik het dus ook leuk om mensen door te verwijzen naar specialisten in mijn netwerk. Zoals die journalist & die oud klant die ik hierboven noemde maar zo zijn er nog tientallen andere voorbeelden. Het is niet altijd voor jezelf maar juist zo mooi om ook mensen uit je netwerk aan elkaar te verbinden, te connecten.

Zo help je elkaar dus en zo kan dat voor jou ook werken.

Kijk vandaag eens wie je kunt helpen, juist nu. Of het nu business wise is of in de privésfeer. 

Veel plezier met doorverwijzen!

Ik help ondernemers en mkb-ers bij het inzetten van LinkedIn op een manier die bij hen past. Dit doe ik d.m.v. incompanytrainingen, LinkedIn VIP dagen, het 10 weken Boost traject en mijn Online LinkedIn Programma. Elke maand geef ik een (gratis) masterclass over Top of Mind worden op LinkedIn en je kunt ook een strategiecall inplannen van 20 minuten via anoekschippers.nl/strategiecall

* als je mijn Top of Mind mail wilt hebben, dan kun je je hier aanmelden.

Stappenplan LinkedIn

Je bent er bijna...

Waar mogen we het stappenplan naar toe sturen?

You have Successfully Subscribed!

Je bent er bijna...

Waar mag ik de bevestiging van je inschrijving naar toe sturen?

You have Successfully Subscribed!