De toverformule

Dit mailde een klant* mij laatst:

Nou het werkt hoor. De 1 na de ander zegt zeker een review te willen geven of heeft deze zelfs al gegeven. Kunnen we weer mooie dingen mee.

Huh denk je misschien, wat werkt er dan?

Is er een toverformule, een bepaald format om makkelijk mooie aanbevelingen te krijgen?

Een toverformule is een groot woord maar ik heb inderdaad wel een bepaalde manier om dit makkelijker te maken voor jou (als vrager van de aanbeveling) en ook voor jouw klant.

Wil je ook weten hoe je het vragen van zo’n aanbeveling nu het handigste aan kan pakken?

Word dan klant, nee hoor grapje (al mag dat natuurlijk zeker 😊:), ik deel deze tips graag met je voor deze ene keer of je nu wel of niet klant bent.

Reageer hieronder met ‘Ja’ of stuur me even een bericht en dan stuur ik je met alle plezier mijn tips zodat jij ook meer aanbevelingen kunt ontvangen.

Alvast 1 kleine tip: ga eens kijken welke reacties je al eerder hebt gehad per what’s-app of mail of via de socials (ik sla die vaak op in een apart mapje).

Die mensen waren al enthousiast en daarom kan je deze klanten makkelijk vragen om een aanbeveling voor je te schrijven op LinkedIn.

En hoe je dat dan zo makkelijk mogelijk doet (zodat jouw klant er zo min mogelijk moeite voor hoeft te doen), dat kan ik je dus sturen als je wilt.

Want niets is zo lastig om alleen een standaard berichtje te krijgen van: beste X, wil je een aanbeveling voor me schrijven?

Tenminste dat vind ik wel, dat is zo’n open vraag. Kan makkelijker als je mijn ‘toverformule’ aanvraagt.

Wat kan ik er mee?

Met die aanbevelingen kan jij weer van alles doen. Naast dat het echt superleuk is om er 1 te krijgen en met trots te lezen kun je deze aanbeveling ook plaatsen als content op je website of als post op LinkedIn bijvoorbeeld.

De kans dat iemand namelijk spontaan onderaan je LinkedIn profiel terecht komt (waar alle aanbevelingen staan) omdat diegene aan het scrollen is, is heel klein vandaar dat ik een aanbeveling soms via een post naar voren breng. Zo ziet een aanbeveling eruit op LinkedIn. Iets verderop in dit artikel laat ik je zien wat je nog meer met deze aanbevelingstekst kunt doen 👇

Bij het posten van aanbevelingen geldt wel: ‘met mate’. Ga dus niet elke week een recensie laten zien want dan kom je weer heel commercieel over en dat wil je niet.

Wissel ook af in hoe je de aanbeveling plaatst. Je kunt de hele tekst plaatsen met een foto van jou & je klant samen bijvoorbeeld of alleen een foto van jou of van je klant erbij.

Anoek Schippers

Zo heb ik deze foto een keer geplaatst en begon ik mijn post met:

Need I say more 😉: ‘Anoek is een prettig persoon in de omgang, weet zich goed te levelen aan de cursisten en zorgt voor een prettige sfeer tijdens de training.

Anoek heeft maar liefst vier incompany LinkedIn trainingen aan ons gegeven. In totaal hebben ruim 50 medewerkers….’

En eindigde ik die post met: Het komt mooi op je profiel te staan en zeg nou zelf, je wordt er toch blij van als je er weer 1 krijgt (ik wel in elk geval, vandaar dit blije hoofd🤩).

Het is ook heel leuk als je het eindresultaat kunt delen, bijvoorbeeld als je een creatief ondernemer bent zoals een fotograaf, interieurstylist, architect, fashionstylist, illustrator, ontwerper van relatiegeschenken, event PA enzovoort. Dan zien mensen gelijk wat jij gemaakt of ontworpen hebt voor je klant en komt de aanbeveling erbij.

Als je diensten aanbiedt, kun je ook een foto van je klant en jou samen laten zien of bijvoorbeeld een foto van een groep zoals ik zelf ook wel eens doe na het geven van een LinkedIn incompany training of workshop. De enthousiaste groepsfoto zegt dan ook al veel.

Ook heb ik klanten gehad die bijvoorbeeld een W&S bureau hebben en een foto laten zien van 1 van hun medewerkers die bij een tevreden klant gedetacheerd is of een technisch bedrijf dat iets bij een klant heeft geïnstalleerd en daar een foto van plaatst met een aanbeveling erbij. Er is zoveel mogelijk!

Of je plaatst geen foto maar post bijvoorbeeld een afbeelding met een quote erin met een deel van de aanbevelingstekst zoals in dit voorbeeld.

Hier zie je een stukje uit de aanbeveling van Taina die je hierboven al zag.

Tag je klant ook in het bericht en zet hem of haar op deze manier zo gelijk in het zonnetje binnen jouw netwerk. Echt hartstikke leuk.

Een andere mogelijkheid is om je aanbeveling als slideshow /carrousel te plaatsen. Kortom, keuze genoeg.

That’s it for now :), ik wens je een fijne dag!

* het eerste stukje (‘Nou het werkt hoor…..’) mailde oud klant Mascha Langevoort mij, ik mocht haar naam noemen.

Ik help ondernemers en mkb-ers bij het inzetten van LinkedIn op een manier die bij hen past. Dit doe ik d.m.v. incompanytrainingen, LinkedIn VIP dagen, het 10 weken Boost traject en mijn Online LinkedIn Programma. Elke maand geef ik een (gratis) masterclass over Top of Mind worden op LinkedIn en je kunt ook een strategiecall inplannen van 20 minuten via anoekschippers.nl/strategiecall

* als je mijn Top of Mind mail wilt hebben, dan kun je je hier aanmelden.

Stappenplan LinkedIn

Je bent er bijna...

Waar mogen we het stappenplan naar toe sturen?

You have Successfully Subscribed!

Je bent er bijna...

Waar mag ik de bevestiging van je inschrijving naar toe sturen?

You have Successfully Subscribed!