Uitroeptekens én hoofdletters in de titel, ik houd er eigenlijk niet zo van maar het is even nodig. Want alsjeblieft lieve lezer: STOP MET HET DELEN van LinkedIn berichten van de bedrijfspagina.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, doe het gewoon niet.
Zo vaak zie ik het nog gebeuren en het is vaak onwetendheid en zoooo zonde. Je krijgt bij het delen van een post namelijk veel minder bereik (views en interactie) dan wanneer je zelf een post/bijdrage zet op je eigen persoonlijke pagina.
Die knop Delen staat ook duidelijk in beeld en maakt het je ook zo makkelijk om gewoon even super makkelijk een post te delen maar doe het maar NIET*.
Zeker bij de bedrijfspagina’s gebeurt het delen door de medewerkers heel veel. Alle collega’s klikken op delen en het bericht is gedeeld in een split second. Superaardig bedoeld natuurlijk maar niet altijd even handig i.v.m. veel minder bereik.
Ook als je een interessant artikel ziet op LinkedIn en dat graag met je netwerk wilt delen, doe het dan op een andere manier.
Wat kan ik wel doen dan?
Deel het bericht dus niet via de knop ‘delen’ maar maak je eigen post/bijdrage. Knip en plak bijvoorbeeld de tekst van de post van de bedrijfspagina. Sla de foto/afbeelding ook op en post deze tekst en foto dan zelf. Eventueel aangevuld met je eigen tekst. Probeer het maar eens een tijdje uit en dan zul je echt het verschil in bereik merken.
Of als je een interessant artikel post, doe er dan een korte intro bij en vertel waarom je dit een interessant artikel vindt zodat jouw connecties snappen waarom je dit post.
Tag ook degene die het oorspronkelijke artikel schreef en geef hem of haar de credits. Stel dat je bijvoorbeeld 1 van mijn LinkedIn nieuwsbrieven interessant vindt en graag wilt delen met je netwerk (superleuk als je dat doet btw 🤩). Klik dan op op ‘delen’ en kies vervolgens voor ‘link kopiëren’ en ga dan naar Home, start een bijdrage, plak de link en zet er boven even een kort tekstje.
* Uitzondering
Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarin je wel gewoon een post kunt delen. Delen om elkaar te helpen in je netwerk. Ik zal je hieronder wat voorbeelden geven.
- Een klant van jou/jullie bedrijf die een vacature heeft. Die post deel je dan en dan zet je er bijvoorbeeld bij: Leuke vacature bij …. Interessant voor iemand in mijn netwerk? Zoals ik laatst ook deed toen er een vacature was bij een klant van mij (O2 Communicatie) waar ik eerder twee LinkedIn incompany trainingen had gegeven.
- Een event waaraan je zelf deel gaat nemen
- Als een bekende of klant van jou een oproep doet (bijvoorbeeld ik ben op zoek naar…)
- Een mooi initiatief voor een goed doel
- enzovoort
Zet er altijd bij waarom je iets deelt, anders snappen mensen het niet en werkt het verwarrend
Kortom, ga niet te snel delen. Post liever zelf. Soms mag je wel iets delen, zie de uitzonderingen hierboven voor wat voorbeelden. En als je wel kiest voor delen, kies dan voor ‘Delen met uw mening’.
Versturen
Misschien zag je het net al, rechts naast de knop ‘delen’ staat ook ‘versturen’. Dat is een mooie optie om iets rechtsreeks te sturen naar 1 van jouw connecties. Dat gaat dan via een dm, via de berichten. Dus dat is niet openbaar, het is in de privé chat.
Handig als je iemand niet onder een post wilt taggen maar als je wel denkt dat het artikel of de post interessant is voor een van jouw connecties. Achter de schermen gebeurt dit dus.
Veel succes met deze tips!
📸 banner door Prisca Visser
Ik help ondernemers en mkb-ers bij het inzetten van LinkedIn op een manier die bij hen past zodat zij meer klanten en leads uit LinkedIn halen. Dit doe ik d.m.v. incompanytrainingen en trajecten bij bedrijven, LinkedIn VIP dagen & trajecten (1 op 1) en mijn Online LinkedIn Programma.
Iedere maand geef ik een Masterclass over Top of Mind worden op LinkedIn waar je je gratis voor kunt aanmelden via deze link.
Wil je liever gelijk een inspiratiesessie met mij inplannen dan kan dat direct in mijn agenda via deze link. Leuk je binnenkort te spreken 😊
Recente reacties