Maureen Waanders, loopbaancoach:

´Nu ik LinkedIn begrijp, help ik meer millennials nog sneller naar de juiste baan´

Maureen Waanders runt sinds december 2020 een praktijk als life- en loopbaancoach. Haar doelgroep: ambitieuze dertigers die zelfbewust in het leven willen staan en een waardevolle baan willen hebben. Maar hoe dring je op LinkedIn tot die doelgroep door met posts die aanspreken? Met die prangende vraag startte ze met het LinkedIn Boost traject.

Millennials zijn ontzettend ambitieus. Ze willen geen bullshitbaan, maar willen graag werk doen dat ertoe doet. Toch zie je vaak dat dieper zelfvertrouwen ontbreekt. Dat zie je terug in veel onderzoeken. Ook merkt coach Maureen dit in de gesprekken die ze heeft met haar coachees. Millennials hebben veelal niet goed geleerd om te gaan met  fouten of tegenslagen. Ze zijn vaak uit de wind gehouden. Om deze doelgroep te helpen bewuster, energieker en zelfverzekerd in het leven te staan, verruilde ze daarom haar vaste baan bij de Rabobank voor een bestaan als zelfstandig ondernemer.

Na het lanceren van haar coachpraktijk met bijbehorende website, was het tijd om te werken aan haar zichtbaarheid via LinkedIn. Omdat haar doelgroep vooral dáár actief is, wist ze: dít is de plek om mijn kennis te delen en de verbinding aan te gaan.

Teveel tijd kwijt aan social media

Maar hoe pak je zichtbaar zijn op LinkedIn structureel goed aan? Maureen: ´Social media is écht wel een ding. Je doet het er niet zomaar even naast. Het bedenken van onderwerpen voor nieuwe posts en het creëren van de content kostte me veel tijd. Meer dan ik eigenlijk zou willen. Daarnaast wist ik niet zeker of de posts wel het juiste effect hadden. Zomaar wat posts plaatsen voelde bovendien ongestructureerd en doelloos, ik wilde het effectief aanpakken. Maar hoe?

Totdat ik dacht: ik kan zelf wel uitzoeken hoe het werkt, maar liever besteed ik die tijd aan dingen waar ik energie van krijg. Daarom besloot ik om op zoek te gaan naar een LinkedIn-strateeg. Een coach die mij helpt om LinkedIn in te zetten als marketinginstrument, door de juiste uitstraling, content en aanpak´.

Geen zin om het LinkedIn-wiel alleen uit te vinden

Ze schreef zich in voor een gratis online masterclass van Anoek. Maureen: ´Haar praktische, vriendelijke aanpak spreekt mij aan. Anoek is niet pusherig, maar gewoon heel positief ingesteld.

Toen mijn vriendin enthousiast vertelde over haar LinkedIncoach en dat bleek Anoek, heb ik mij meteen aangemeld voor haar LinkedIn traject. Daar leerde ik ook weer andere ondernemers kennen, ieder met zijn eigen uitdagingen en vragen. Erg interessant waren ook de masterclasses, die gaven jeu aan het gehele traject. Ook ontzettend waardevol waren de 1 op 1 coaching gesprekken met Anoek. We zijn echt de diepte ingegaan samen rondom de vraag: waar wil ik naartoe en hoe kan ik LinkedIn daarvoor inzetten.´

Een kloppend LinkedIn profiel geeft rust

De eerste stap was het professionaliseren van Maureens LinkedIn-profiel. Wanneer professionals haar profiel bekijken wil ze dezelfde professionaliteit uitstralen als tijdens een fysieke ontmoeting. Bovendien moest de uitstraling passen bij het type klant dat ze wil aantrekken.

´Anoek heeft mij geholpen om mijn klantprofiel duidelijker te krijgen en mijn LinkedIn profiel daarop af te stemmen,´ vertelt ze. ´Op basis daarvan hebben we gewerkt aan het verbeteren van mijn LinkedIn-profiel.

Ik ben erg blij met het resultaat! Het is nu in één oogopslag duidelijk wat mijn missie is, de look & feel klopt en ik gebruik de juiste hashtags. Dat deze basis staat geeft mij veel rust. Ik heb mijzelf 2 jaar gegeven om mijn coachingspraktijk rendabel te maken. Er ligt als startende ondernemer dus veel op mijn bordje. Daarom is het fijn om te weten: op mijn website en op LinkedIn klopt alles nu in ieder geval!´

Structuur en focus met een strakke contentplanning

Voordat Maureen deelnam aan het traject was ze veel tijd kwijt met het bedenken van interessante onderwerpen. Maureen: ´Ik denk soms te moeilijk na. Dan weet ik niet waar de posts over moeten gaan. Of welke post ik wanneer moet inplannen.

Niet alleen heb ik nu meer ideeën gekregen over mijn posts, ook durf ik nu mijn kwetsbare kant te laten zien op LinkedIn. Ik ben creatiever in het bedenken van posts en weet hoe ik ze kan opknippen in diverse brokjes en de content kan hergebruiken.

Daarnaast heeft zij mij geholpen met meer structuur. Via een contentplanning werk ik nu een maand vooruit. Daardoor ben ik minder tijd kwijt aan social media en kan ik het beter loslaten en mij focussen op coaching. De extra tijd steek ik nu in andere dingen. In het benaderen van mijn netwerk via LinkedIn om weer extra mensen te kunnen coachen. Daarnaast ben ik samen met financieel coach Carolien Vos een podcast gestart. Daar krijg ik echt veel energie van!´.

Coachees nog beter helpen met het vinden van een baan

Je dienst online verkopen is best spannend in het begin. Maar daar heeft Maureen zich nu overheen gezet. De nieuwe vakkennis over LinkedIn zet ze overigens nu niet alleen in om zelf beter de verbinding aan te gaan met haar doelgroep. Maureen: ´Ik kan de kneepjes van het vak nu ook inzetten om professionals sneller te helpen naar een beter passende baan. Omdat ik nu precies weet waar ik het over heb, zowel strategisch als praktisch, kan ik de dertigers hier nu ook scherper over adviseren. Zo heeft het LinkedIn-traject ook meteen een toegevoegde waarde gebracht in mijn dienstverlening.´

Investeren in een professionele aanpak

Maureen is van mening dat je als ondernemer wel alles zelf kunt uitzoeken, maar dat het beter is om je voor specifieke onderdelen, zoals LinkedIn, gebruik te maken van gespecialiseerde professionals. Maureen: ´De trainingen en coaching van Anoek zijn een absolute aanrader voor alle ondernemers wiens doelgroep actief is op LinkedIn. Zo heb ik nu al veel tijd bespaard en heb ik de juiste uitstraling om mijn doelgroep aan mij te binden.´

Maureens tip aan voor iedereen die start is: formuleer voor jezelf duidelijk welk resultaat je uit het traject wilt halen.

Maureen: ´Anoek heeft ontzettend veel kennis in huis, dus hoe scherper jij hebt wat je wilt bereiken, hoe groter het resultaat van de training.´

Meer lezen over Maureen? Ga dan naar haar website Maureenwaanders.nl of ga naar haar LinkedIn profiel.

Wat is jouw LinkedIn strategie?

  • Wil jij van post and pray naar een doorgetimmerde strategie voor LinkedIn die nieuwe business oplevert?
  • Wil je LinkedIn gebruiken op een manier die bij jou past?
  • Verlang jij naar meer structuur in jouw content voor LinkedIn?
  • Voel je je ook wel eens onzeker of de content die je plaatst wel aansprekend genoeg is voor jouw doelgroep?

Meld je aan voor de gratis masterclass Top of Mind of boek een vrijblijvende strategiecall in via mijn agenda. Tijdens deze call kijk ik of wij een match zijn, zodat ik jou op weg kan helpen met de eerste belangrijke stappen richting jouw persoonlijke doel(en) voor jou en jouw bedrijf op LinkedIn.

Op zoek naar persoonlijke begeleiding?

Bij het VIP traject gaan we aan de slag met jouw profiel en help ik je met jouw LinkedIn strategie. Ik denk graag met je mee hoe je het meeste kunt bereiken voor jouw bedrijf op LinkedIn.

Uiteraard bepalen we samen op welke dag(en) we de live VIP dag of de online Zoom sessies inplannen.

Wil je meer weten over dit traject, klik dan hier of stuur een mail naar info@anoekschippers.nl.

Stappenplan LinkedIn

Je bent er bijna...

Waar mogen we het stappenplan naar toe sturen?

You have Successfully Subscribed!

Je bent er bijna...

Waar mag ik de bevestiging van je inschrijving naar toe sturen?

You have Successfully Subscribed!