Via de Qr code connecten

Nieuwe emoji alert! Er is een nieuwe smiley / reactie toegevoegd op LinkedIn.

De funny / grappig / geinig emoji , die blauwe lachende.

Past het op LinkedIn?

Eerst dacht ik: past het nieuwe ‘grappig, geinig, funny hier wel? Grappige posts op LinkedIn. Maar er zijn natuurlijk best wel eens grappige dingen die in je bedrijf gebeuren die je kunt delen.

Denk bijvoorbeeld aan bloopers als je een video wilt opnemen. Dat levert vaak hilarische video’s of foto’s op die je ook op LinkedIn kunt delen soms. Past de emoji ‘grappig’ heel goed bij.

Juist omdat het niet allemaal perfect gaat. Je hoeft niet alleen maar de perfecte eindresultaten te laten zien maar het is juist heel menselijk om eens een kijkje achter de schermen te geven. Dat maakt het ook een stukje persoonlijker vaak.

Nobody is perfect

LinkedIn is niet alleen voor de succesverhalen maar ook voor ’the storie behind’. Ik heb wel eens een artikel geschreven met als titel ‘mijn 10 fxxk-ups en inzichten na het geven van 10 webinars’ en dat werd heel goed gelezen. Juist omdat je een kijkje achter de schermen geeft, JUIST omdat je laat zien dat jij ook maar een mens bent en het niet altijd perfect gaat. Want hé het leven is nou eenmaal niet perfect. En daar kan het delen van iets wat mis ging ook gedeeld worden dus bij die 10 fxxk-ups zat bijvoorbeeld ook een grappige anekdote, namelijk dat ik de allereerste keer dat ik een masterclass gaf aan het praten was met m’n vader terwijl het geluid (blijkbaar) al aan stond. Kwamen er ineens allerlei berichtjes in de chat: Anoek, we horen je al. Oeps. Wel gedeeld dus later, past die emoji ‘grappig’ bijvoorbeeld ook bij.

NB: Laten we er alsjeblieft wel met z’n allen op letten dat het geen Facebook wordt op LinkedIn. Een haakje naar het zakelijke is dan wel handig.

Dit zijn de betekenissen van de emoji’s.

  • Interessant / Like (duimpje 👍). Duidelijk, dit was de basis en de eerste emoji die je kon gebruiken.
  • Gefeliciteerd / Celebrate (klappende handen 👏). Bijvoorbeeld een nieuw teamlid, een talk die je gedaan hebt of een training die je hebt gegeven, een mooie samenwerking, iets voor een goed doel gedaan, een persoonlijke of professionele mijlpaal zoals een jubileum, promotie, opleiding afgerond, nieuw kantoor, nieuwe baan, mooie project afgerond etcetera.
  • Steun/ Support (handje met kleine hartje). Zoals Linkedin zelf (nogal formeel) omschrijft: ‘Drukt uit dat je je inleeft in iemands ervaring of hem of haar ondersteunt in een uitdagende tijd.’ 
  • Grappig/Geinig/ Funny (die blauwe lachende).  Drukt uit dat het bericht je aan het lachen maakte, humoristisch aanvoelde of luchtig plezier bood in een professionele context (dit zijn dus niet mijn woorden maar die van LinkedIn 😉)
  • Geweldig/ love (hartje ❤). Zoals LinkedIn zegt: drukt uit dat de post hartverwarmend is, met je resoneert of je een algemeen gevoel van waardering of geluk geeft.
  • Verhelderend / Insightful (het lampje). Als het bericht jou bijvoorbeeld een nuttig inzicht of advies/tip gaf.
  • Nieuwsgierig / Curious (die denkende). Je wilt hier graag meer van weten, bent benieuwd. Misschien was er wel een cliffhanger in de post.

Geweldig

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeeldingDeze post van mijn klant Monique van der Vlist van laatst vond ik niet grappig maar juist geweldig, ❤️dus. In haar tweede post (sinds jaren) schreef ze o.a.:

… blij dat ik deze stap nu genomen heb. Dat deed ik met support van LinkedIn coach Anoek. Anoek was mijn allerbeste stok achter de deur.

Nog even een hele praktische uitleg: wanneer zie je die emoji’s?

Als je op een post of opmerking wilt reageren, beweeg je vanaf je computer de cursor over het 👍 (interessant) teken.

Dan zie je de reacties die je kunt gebruiken.

Op mobiel houd je je vinger net iets langer op het 👍 (interessant) teken. Dan zie je de emoji’s die je kunt gebruiken en klik je daar op.

Let wel op dat je de goede aanklikt want ze zitten vlak naast elkaar en verschillen nogal van betekenis.

Veel succes met deze nieuwe emoji optie!

Wat denk jij ervan?

Ik help ondernemers en mkb-ers bij het inzetten van LinkedIn op een manier die bij hen past. Dit doe ik d.m.v. incompanytrainingen, LinkedIn VIP dagen, het 10 weken Boost traject en mijn Online LinkedIn Programma. Elke maand geef ik een (gratis) masterclass over Top of Mind worden op LinkedIn en je kunt ook een strategiecall inplannen van 20 minuten via anoekschippers.nl/strategiecall

* als je mijn Top of Mind mail wilt hebben, dan kun je je hier aanmelden.

Stappenplan LinkedIn

Je bent er bijna...

Waar mogen we het stappenplan naar toe sturen?

You have Successfully Subscribed!

Je bent er bijna...

Waar mag ik de bevestiging van je inschrijving naar toe sturen?

You have Successfully Subscribed!